Forskningssekreterare med verksamhetsansvar

Är du en driven forskningssekreterare som vill ansvara för patientnära forskning inom astma och allergi? Astma- och Allergiförförbundets Forskningsfond söker verksamhetsansvarig

Stiftelsen Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond finansierar årligen ett 30-tal projekt. Projektbidragen går till såväl etablerade forskare som till unga forskare i början av sin karriär. Forskningsfonden är den enda finansiären i Sverige vars bidrag enbart går till astma- och allergiforskning. Vi är unika i vårt uppdrag eftersom vi framförallt finansierar patientnära forskning. Forskningsfondens arbete bedrivs i nära samarbete med Astma- och Allergiförbundet.

Om rollen – Forskningssekreterare med verksamhetsansvar

Som forskningssekreterare ansvarar du för Forskningsfondens löpande verksamhet. Arbetet sker i nära samarbete med forskningsfondens styrelseordförande och styrelse. Du har även ett nära samarbete med Astma- och Allergiförbundet framförallt i frågor som rör kommunikation och insamling. Du rapporterar till Forskningsfondens ordförande.

Det är en bred roll som innefattar att ansvara för utlysningar, handläggning av forskningsansökningar och beredningsmöten. Du ansvarar för styrelseadministration och föredrar ärenden för styrelsen. Du bevakar forskningen inom området astma och allergi och samverkar med forskarsamhället. Du är ansvarig för arbetet med forskningspartner och brukarmedverkan, ett område där vi har ett unikt uppdrag och är ett viktigt utvecklingsområde för både Forskningsfonden och Astma- och Allergiförbundet.

Ett stort fokus är på löpande administrativa uppgifter och ekonomi kopplat till fondens verksamhet.

I din roll har du mycket kontakter med forskare, andra forskningsfinansiärer och experter inom området. Du är tillsammans med styrelsens ordförande ansiktet utåt och presenterar fondens arbete i olika interna och externa sammanhang.

Övergripande ansvarsområden:

  • Styrelseadministration – planering av styrelsearbete, föredra ärenden, skriva protokoll samt verkställa och handlägga beslut.
  • Forskningsfinansiering – beredning av utlysningar, forskningsansökningar och bedömningsmöten.
  • Ekonomi – i samarbete med ekonomienheten, kapitalförvaltare och styrelse arbeta med budgetering, uppföljning, analys och förslag till åtgärder gällande fondens ekonomi. Tillsammans med ekonomienheten tar du fram årsredovisning.
  • Forskningspartner och brukarmedverkan – du ansvarar för fondens och förbundets gemensamma arbete med forskningspartner och brukarmedverkan.
  • Omvärldsbevakning – bevaka den medicinska forskningen och utvecklingen inom området astma och allergi.

Kvalifikationer och egenskaper

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett starkt eget driv och trivs i en roll där du självständigt ansvarar för verksamheten och där ett nära samarbete med andra är viktig.

Du är van vid och trivs i en bred och administrativ roll. Du är noggrann och strukturerad. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta på uppdrag av en styrelse eller i nära samarbete med ledningen.

Du har erfarenhet av forskning och forskningsfinansiering och av att handlägga och följa upp beslutade forskningsanslag. Du har god kännedom om det svenska forskningssystemet. Vi ser gärna att du har en medicinsk bakgrund och är disputerad inom medicinskt relevant område.

Som person är du prestigelös och gillar att ta initiativ. Du har lätt för att samarbeta och att skapa relationer. Du trivs när arbetet innebär en mix av såväl administrativt arbete med fokus på detaljer som strategiskt arbete och att utveckla verksamheten.

Om att arbeta på Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Du är anställd av Astma- och Allergiförbundets Forskningsfond och rapporterar till styrelsens ordförande. Du har ett nära samarbete med kollegorna på Astma- och Allergiförbundet och ni sitter i samma trevliga lokaler på Södermalm i Stockholm

Känner du igen dig i beskrivningen och lockas av uppdraget?

I den här rekryteringen samarbetar vi med Just Right AB. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Anna-Karin Engvall, annakarin.engvall@justright.se eller på tfn: 0707-323007.

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt och senast 20 oktober 2023.

Just Right AB   |   Artillerigatan 6   |  114 51 Stockholm   |   +46 707 32 30 07   |   info@justright.se
© Just Right 2024  |  Executive Search, Leadership & Culture  |   Integritetspolicy